Sidor

Mina första köttfärs biffar



Idag har jag lagat mina första köttfärs biffar. Jag ringde pappa och frågade hur man gjorde. Han berättade bara vad han brukar ha i sen fick jag avgöra själv hur mycket jag skulle ha i utav varje råvara. Dom blev faktiskt jätte goda och är stolt att jag har varit så produktiv idag när jag även gjorde sex seriestrippar idag.
Om ni vill veta vad jag hade i smeten så kommer receptet här på ett ungefär:

Man blandar ihop allt det här i en bunke:

1 kg köttfärs eller quornfärs
Två finhackade gula lökar
3 vitlökar
en bit färsk ingefära
en skvätt balsamvinäger
en skvätt soja
mjölk tills det bli en lagom smet (inte för rinnig)
1 dl ströbröd
2-3 ägg
svartpeppar
vitpeppar
chili
salt
socker
Blanda ihop allt och låt det stå en stund till smeten sväller lite, då är det lättare att forma biffarna eller köttbullarna.
sen är det bara att steka upp dem.
ganska lätt ändå, men det tar sin lilla tid, men gott blev det.

Lycka till!

1 kommentar: