Sidor

Kroppens yttrandefrihet

Kroki av Neonsvart

Jag börjar med högstadiet, jag tänker tillbaka på osäkerheten som ångade i duscharna efter gympan. Alla tjejer granskade varandras kroppar och sig själva. En del höll det för sig själva och en del sa högt till alla efter en tjej hade gått ut genom dörren att hon hade för hängiga spetsiga bröst. Någon annan dag var det en annan tjej som var för tjock eller hade en konstig rumpa. Om jag tänker tillbaka så vill jag minnas allas olika kroppar och hur jag granskade mig själv, inte bara kroppen utan även ansiktet. Man såg inte någon helhet utan det blev fokus på enstaka delar som man ville ändra på.

Vi blir hela tiden uppmärksammade på hur vi ska se ut i tidningar, på tv och reklamskyltar. Det är knappast några normala kroppar vi får se där. De flesta vet att dom på fotona är redigerade, men varför går vi på det hela tiden?
Jag hörde på radio att appel skulle censurera allt naket tom med på tecknade serier. Jag blir lite rädd när jag hörde det, när kommer vi se vanliga valkiga kroppar? Jag ser dom inte nu och tydligen inte i framtiden heller. Ska silikonbrösten bli det normala? En bra länk om det hittar ni HÄR

Tänk att lite valkar ska ge ångest för en del människor. Jag blir så arg när jag tänker på hur stor påverkan media har på oss. Jag har alltid varit smal, näst intill spinkig och det har jag alltid fått höra att det ska du vara glad för. Jag känner nu att jag är nöjd med min kropp för jag är som jag är och det är inget jag kan ändra på, så varför lägga en massa energi på att oroa sig för att man har någon skavank här och där. Jag har lyckats samla ihop lite fett på magen och det är jag jätte nöjd över, det är bra att ha ifall man skulle bli sjuk någon gång eller har det knapert i matkassan :)

4 kommentarer:

  1. Fina krokier Sabina! Ja det är himla provocerande att vårt samhälle är genomsyrat av smaleri-hets. Härligt att du tar upp frågan! kram emma

    SvaraRadera
  2. fan vad bra sagt saaben! :)

    och krokierna är görtjusiga.

    SvaraRadera
  3. å tack Elin! Vi måste kämpa tillsammans! det är för mycket folk som lider av det här.... tack fina fina du

    SvaraRadera